دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه بین الملل: در آستانه انتخابات بسیار مهم ریاست جمهوری در پاکستان، این کشور هر روز با خبرهایی متفاوت روبه‌روست.

از یک سو توافق با هند پس از قریب به 60 سال و از سوی دیگر انفجارهای پیاپی در نقاط مختلف این کشورباعث شده تا پاکستان روزهای پرتنشی را پشت سر بگذارد.

در یک عملیات انتحاری در پاکستان چندین نفر از جمله تعدادی از مأموران پلیس محلی کشته و زخمی شده اند.

براساس گزارش های اولیه دیروز حدود ساعت 8:30بامداد به وقت محلی یک زن که بمبی را همراه خود داشت آن را در برابر یک پاسگاه ایست و بازرسی در شهر بنون، واقع در ایالت سرحد شمال‌غرب پاکستان، منفجر کرد.

بنا به اظهارات جواد چیما سخنگوی وزارت کشور پاکستان در این حادثه 16 نفر کشته و 29 نفر مجروح شدندو علت حادثه هنوز تحت بررسی است.

به نقل از رئیس پلیس محلی گزارش شده است که انفجار هنگامی روی داد که مأموران مشغول بازرسی یک خودرو بودند.

از سوی دیگر به گفته منابع پلیس، مردی که برقع کامل بر تن داشته است عامل این اقدام انتحاری بوده است و پس از متوقف‌شدن خودرو توسط نیروهای پلیس، خود را منفجر کرده است.

معلوم نیست که آیا هدف بمب گذار همین پاسگاه ایست و بازرسی بوده یا اینکه وی بمب را برای انجام مأموریت دیگری حمل می کرده اما به دلیل مواجه شدن با دستور ایست و بازرسی مأموران، تصمیم گرفته بمب را در این محل منفجر کند.

شهر بنون، مرکز بخش بنون و از پادگان‌های عمده ارتش پاکستان، در حدود 180کیلومتری جنوب پیشاور، مرکز ایالت سرحد شمال‌غرب و در شرق بخش های قبیله نشین وزیرستان شمالی و وزیرستان جنوبی، از مناطق عمده فعالیت اسلامگرایان تندرو، واقع است.

از سوی دیگر 2 کشور هند و پاکستان برای نخستین بار پس از 60 سال در مورد تردد کامیون‌های باربری در مرزهای 2 طرف به توافق رسیدند. این اقدام می‌تواند یک قدم جدی در راه تقویت روند آشتی بین 2 کشوری باشد که از زمان استقلال تا کنون 3بار درگیر جنگ شده‌اند.

به گفته تحلیلگران اقتصادی در صورت کاهش محدودیت‌ها، میزان مبادلات اقتصادی بین2 طرف، به 6 میلیارد دلار خواهد رسید. پس از این توافق، یک کامیون پاکستانی در میان تشریفات کامل با  بار گوجه فرنگی از منطقه مرزی واگاه وارد خاک هند شد.

این مسیر تجاری سابقه 600 ساله دارد و هند را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کرده است اما پس از سال 1947 و درگیری‌های ناشی از جدایی پاکستان از هند، بسته شده بود.

ژنرال مشرف در فهرست نامزدها

کمیسیون برگزاری انتخابات پاکستان روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اسامی 5نامزد ریاست جمهوری تایید شده را اعلام کرد که ژنرال «پرویز مشرف» رییس جمهوری فعلی در میان آنان قرار دارد.

به گزارش ایرنا در این اطلاعیه اسامی «محمد میان سومرو» رئیس مجلس سنا و عضو حزب مسلم لیگ (حاکم)، «وجیه‌الدین احمد» نامزد  وکلا، «مخدوم امین فهیم» و خانم «فریال تالپور» از حزب مردم آمده است.

این گزارش حاکی است که «چوهدری امیر حسین» رئیس فعلی مجلس ملی فرم ثبت نام خود را پس گرفته است.

گفتنی است که برای انتخابات ریاست جمهوری پاکستان ۴۳نفر ثبت نام کرده بودند که پس از مراحل قانونی تنها5نفر تأیید شدند.

کمیسیون برگزاری انتخابات پاکستان روز ششم اکتبر(۱۴مهر) را انتخاب رئیس جمهوری از سوی نمایندگان مجالس ملی، ایالتی و سنا تعیین کرده است.

کد خبر 32927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز